Zaga 12 månader (1år)

Den här månaden har jag märkt att Zaga förstår mer vad jag säger. Om jag frågar "var är Trixie" så tar hon och pekar på Trixie. Hon pekar även med pekfingret nu och inte med hela handen som förut.
 
Nu går hon mera än hon kryper, antagligen tycker hon det är lättare att krypa än att gå, för när hon kryper så kommer hon fo
 
Hon har inte lärt sig att säga några nya ord men kan flera olika versioner på nej. Som nej, nej-nej-nej och NEJ, eller tvärtom med Ja.
 
Zaga äter för det mesta vår mat men ibland är det lättare med burk. Som när vi är iväg. Hon har ingen direkt favorit när det gäller mat, men det kommer antagligen.
 
Hon somnar mellan 20 - 21 och vaknar mellan 08 - 09.30. Dagtid sover hon en gång, oftast 2 timmar.
 
Hon vet vad majskrok är för något och sträcker genast ut handen om jag frågar om hon vill ha en. Hon är snäll mot andra barn men man får vara beredd på att hon kan börja klappa hårt. Då säger jag genast till. Förut grät hon varje gång hon ramlade. Nu har hon tuffat till sig och reser på sig och leker vidare. Det är bara om hon verkligen gör sig illa som hon börjar gråta. Vilket inte är särskilt ofta som tur är.
 
När hon är nyvaken är hon VÄLDIGT mammig. Det var hon aldrig förr. Men det går över efter några minuter så jag njuter av att hon vill sitta i min famn och bara mysa. Vi kan ligga kvar en halvtimme och bara mysa på morgonen innan vi går upp. Orädd och nyfiken beskriver jag Zaga bra.
 
Inga ord kan beskriva hur mycket jag älskar min dotter. Hon är min värld och jag saknar henne när jag är ifrån henne. Jag är så stolt över min lilla flicka. Bästa året i mitt liv har varit 2012.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0